Monday, 3 October 2011

Interaksi 10 - Penilaian Aktiviti Bahasa

FORUM



1. Forum merupakan satu sesi perbincangan yang melibatkan beberapa ahli panel 
untuk mencanai fikiran dan mengemukan pendapat tentang sesuatu tajuk, dimana 
ia dijalankan secara formal. 
2. Teknik berforum merupakan salah satu aktiviti lisan yang sesuai, di mana 
pelajar akan berkongsi pengetahuan dan pengalaman secara langsung untuk 
meningkatkan kemahiran menyampaikan idea dan fikiran dengan jelas, objektif, 
kreatif dan rasional. 
3. Untuk menjayakan aktiviti ini, tajuk forum yang dipilih haruslah mudah, 
menarik dan mencabar selaras dengan kemahiran, pencapaian serta peringkat 
umur pelajar. 
4. Persediaan yang rapi perlu dibuat sama ada sebelum, semasa dan selepas 
aktiviti. 

DEBAT




1. Debat ialah pengucapan sama ada menyokong atau membangkang sesuatu pendirian 
dengan alasan yang logik dan idea yang tersusun. 
2. Terdapat dua pihak yang akan mengutarakan pendapat masing-masing sama ada 
pihak pertama terdiri daripada penyokong tajuk perdebatan dan pihak kedua 
membangkang tajuk tersebut.
3. Huraian yang dilontarkan mestilah berpandukan kepada fakta serta contoh 
daripada maklumat yang kukuh dan bernas. 
4. Setiap pihak haruslah yakin dan sentiasa menegakkan fakta yang diutarakan 
berdasarkan tajuk yang diberikan. 
5. Sekiranya pihak pencadang sedang memberi hujahnya dan didapati hujah 
tersebut menggugat fakta atau fakta yang diberikan dianggap tidak sesuai 
maka pihak pembangkang boleh mengangkat tangan dan meminta izin laluan untuk 
memperbetulkan fakta tadi dan sebaliknya.
6. Setelah selesai setiap daripada ahli dalam membentangkan hujah mereka , 
maka sesi pengulasan akan dibuat untuk mendapatkan kesimpulan fakta daripada 
ahli-ahli yang sudah melontarkan hujah mereka.
7. Masa yang diberikan untuk sesi perdebatan ditetapkan. Markah tidak akan 
diberikan sekiranya lebihan masa digunakan. 

PIDATO



                                                                                                                                                                                         

1. Mengandungi huraian isi-isi yang melibatkan fakta-fakta atau prinsip-prinsip 
berdasarkan tajuk yang diberikan. 
2. Interaksi satu hala di mana pemidato membentangkan hujah-hujahnya di depan 
penonton.
3. Berpidato bukanlah bermaksud membaca sebaliknya menerangkan, memberi 
interpretasi dan menghuraikan idea-idea untuk menguatkan fakta yang 
diketengahkan.
4. Ini membolehkan penyampaian isi pidato lebih kukuh kerana adanya fakta 
berserta contoh yang diberikan. 

PANTUN


• Kompenan dalam pantun :


 Pembayang
 Maksud
 Tiga atau empat perkataan
 Dua atau tiga suku kata dalam tiap-tiap perkataan
 Rima ‘abab’


• Jenis-jenis pantun :


 Pantun dua kerat
 Pantun empat kerat
 Talibon (enam kerat, lapan kerat, sepuluh kerat, dua belas kerat dan empat
belas kerat serangkap).


• Bentuk-bentuk pantun :


 Pantun kanak-kanak
 Pantun orang muda (pantun kasih sayang, pantun perpisahan, pantun dagang, 
pantun kehibaan hati, pantun ketabahan hati, pantun sindiran dan pantun 
jenaka)
 Pantun orang tua (pantun nasihat, pantun adat dan pantun kiasan)

SYARAHAN


Langkah-langkah mempertingkatkan teknik bersyarah :


• Sediakan nota-nota yang mencukupi
• Mulakan syarahan dengan mengulang secara ringkas perkara-perkara yang telah
dikaji terdahulu daripada itu.
• Syarahan boleh dimulakan dengan menimbulkan atau mengemukakan satu atau
beberapa masalah.
• Kandungan syarahan hendaklah terdiri daripada perkara-perkara penting sahaja.
• Syrahan tersebut disampaikan dalam bentuk pertuturan biasa. Jangan dibaca
sahaja, guru perlu menerangkan, membuat interpretasi, menghuraikan idea-idea
dan sebagainya.
• Tunjukkan rasa keyakinan diri semasa menyampaikan syarahan.

No comments:

Post a Comment